Tips om markedsføring, sosiale medier og IT for din bedrift

Newsletter

Markedsføring På Nett – Grunnleggende Søkemotoroptimalisering

tirsdag, 27.10.2015

Søkemotoroptimalisering (SEO, forkortet på engelsk) er prosessen rundt det å gi leserne en 360-graders opplevelse, samtidig som den kommuniserer med søkemotorer. Dette for å sørge for kvalitet og struktur ved hjemmesidens mål, i form av høy rangering blant søkeresultater.

Grunnleggende Søkemotoroptimalisering

SEO er et veldig enkelt konsept, men som tar mye tid. Profesjonell SEO-hjelp koster et tusentalls kroner, men ved å følge noen enkle teknikker og svare på noen enkle spørsmål kan dette ofte gi et godt resultat:

Hva er det søkemotorer rangerer høyt? Hvordan kan du legge til SEO-teknikker og samtidig tilby alt kundene dine trenger? Hvordan kan SEO forbedre profitten for din markedsføringskampanje på nett?

Følgende teknikker vil øke sjansene for å rangeres høyere blant søkemotorer, synliggjøre hjemmesiden din til en spesifikk målgruppe og bidra til forbedret inntjening, og dermed profitt.

Sørg for at hjemmesiden skiller seg ut

Et viktig poeng med SEO er sørge for at hjemmesiden, innholdet og brukeropplevelsen virkelig skiller seg ut fra mengden. Profesjonelle webdesignere vil kartlegge konkurrenter for å se hvilke positive ting de gjør og dermed sørge for at hjemmesiden din inneholder det beste av det beste for å overgå konkurransen.

Nøkkelord og nøkkelsetninger

Når brukere søker etter et produkt eller en tjeneste via en søkemotor vil de skrive inn nøkkelord eller nøkkelsetninger som gir det rette søkeresultatet. Det er viktig å maksimere bruken av nøkkelord, men det er også viktig å sjekke alle nøkkelord først. Generelle nøkkelord kan få millioner av søk, men det er vanskelig å få høy rangering med disse ordene. Mer målrettede nøkkelord med mindre konkurranse vil ha færre søk men gi kundene nøyaktig det de leter etter.

For eksempel, hvis du selger tennplugger med høy kvalitet vil ikke nøkkelordet “tennplugger” gi deg mye trafikk – “tennplugger” er veldig generelt og konkurrerer med dusinvis av produsenter som har høy autoritet. Hvis du heller bruker “tennplugger av høy kvalitet for sportsbiler” har du en mer spesifikk setning som målgruppen din er mer sannsynlig å søke etter, og dermed kjøpe produktet ditt.

Forstå hva søkemotorene er ute etter

Søkemotorer befinner seg i et meget konkurranseutsatt marked. Google dominerer i dag, men Bing og Yahoo! og diverse andre søkemotorer konkurrerer om å ta en andel av Googles dominanse. Slik som webdesignere, har søkemotor-designere som mål å sørge å gi den mest relevante informasjonen til den som søker, slik at de kan minimere tida som eventuelt kastes bort på unødvendige søk. For å gjøre dette mer effektivt fokuserer de forskjellige leverandørene av søkemotorer på ulike tiltak for å gi mest relevant informasjon:

Autoritet – søkemotorene leter etter eksperter i faget. En forfatter som er annerkjent innen en nisje eller et emne vil få autoritet og vil mest sannsynlig være høyere rangert. Betydningen av autoritet er økende og det er viktig å bygge opp et solid omdømme på nett. Å komplimentere eget innhold med linker til andre autoritære nettsteder vil også øke din egen autoritet.

Innhold – søkemotorer analyserer innholdet etter lesbarhet, relevanse og etter hvor unikt det er. Ved å ha relevante og søkbare titler, avsnitt og beskrivelser vil dette assistere søkemotorene hjelpe til å bevise innholdets relevanse. Godt formulert innhold som er grammatisk korrekt og fritt for feil vil hjelpe enhver hjemmeside til å skille seg ut.

Ytelse – i en tidsalder hvor man har umiddelbar tilgang til informasjon er det svært viktig at hjemmesiden din laster raskt og oppleves som gjennomført. Hvis en bruker må vente på informasjonen risikerer de å forlate hjemmesiden – søkemotorer er klare over dette og ønsker å forsikre brukerne om at det første søkeresultatet skal være nok.

Opplevelse – hvis ikke brukeropplevelsen er bra nok vil du ikke beholde kunden. Reaksjonen på avvik er en aktuell beregning som brukes til å evaluere brukeropplevelsen og kan påvirke rangering blant søkemotorer.

Forstå hva søkemotorene ikke er ute etter

Noen skapere innen internett bruker teknikker som prøver å overbevise søkemotorene til å fremme deres hjemmeside. Moderne søkemotorer er klare over disse triksene og vil straffe hjemmesidene som bruker de:

Nøkkelord med fyll – når du lager en hjemmeside vil du bruke nøkkelord og nøkkelsetninger som brukere søker etter for å oppnå høyere rangering blant søkemotorene. Å “fylle” innholdet med nøkkelordene anses som misbruk og resulterer i at hjemmesiden blir rangert mye lavere enn hjemmesider uten fyll.

Kunstige linker – “backlinking” er en avansert teknikk innen SEO som genererer linker fra andre hjemmesider på din egen hjemmeside. Backlinking kan være svært fordelaktig når det gjøres riktig, ettersom det øker din autoritet. Å lage kunstige backlinker enten ved spamming eller ved kjøp av linker på alternative områder vil kunne skade din hjemmeside, og hvis du bruker annonseinntekter for å supplere din inntekt på nett kan dette føre til at kontoen avvikles ettersom disse metodene er imot de fleste annonseselskapers bruksvilkår.

Oppsummering

SEO er et veldig innviklet verktøy og burde alltid settes høyt på prioritetslista når det er snakk om nye markedsføringskampanjer på nett. De enkle teknikkene som er nevnt i denne artikkelen skal hjelpe til med å danne autoritet og forbedre din rangering blant søkemotorer.

Dette kan være interessant for deg:

Følg oss i sosiale medier

Alle rettigheter reservert © Marktplatz Mittelstand GmbH & Co. KG 1996-2015