Tips om markedsføring, sosiale medier og IT for din bedrift

Newsletter

3 Viktige Tips for å Fremme Ditt Varemerke på Sosiale Medier

tirsdag, 27.10.2015

Markedsføring på sosiale medier er et virkemiddel for å synliggjøre ditt varemerke og gjør utslag på alle kundegrupper. For å kunne benytte en sosial medieplattform er det viktig for folk å administrere markedsføringskampanjen grundig for å ha en sterk forståelse av den sanne natur av denne type plattform. Les videre for å lære mer om sosiale medieplatformers sanne natur og for å oppdage tre viktige tips for å kunne utvikle merkevaren gjennom sosiale medier.

Sosiale Medier

Hva er sosiale medier?

Det første tipset er å få svar på det enkle spørsmålet: «Hva er sosiale medier?» Svaret på dette spørsmålet kan variere fra det ene sosiale mediet til det andre. Det korte svaret er: «Sosiale medier er en type nettsted som gjør det mulig for folk å omgås fritt på nettet.»

Det er viktig å huske på at denne typen kommunikasjon kan være forskjellig fra sted til sted. Markedsføringen gjennom disse mediene må derfor også tilpasses. Ikke bare endres plattformens design fra ett sted til et annet, men også typen personer kan være forskjellig. Anse ethvert sosialt medie for å være en unik eksistens – som et eget land. De har sine egne lover, tradisjoner og borgere. Lær å gjøre ting på en måte som fungerer for dette stedet, for dette nettbaserte landet.

For eksempel er det begrensninger på hvor mange personer du kan følge på Twitter. Du er bare i stand til å følge 2000 personer på Twitter før en etterfølgende grense er pålagt. Du trenger flere folk til å følge din profil før du kan legge til flere personer. Du kan imidlertid avfølge enkeltpersoner for å frigjøre plass til personer som du anser å være av høyere interesse.

Kjenn forskjellen mellom sosiale medier

Det finnes mange ulike former for sosiale medier. Noen av disse fokuserer mer på det sosiale aspektet. Andre steder er mer eller mindre dedikert til selve mediet.

De tre hovedformer er videodeling, forum-stilen eller tekstbaserte kommunikasjonssider, samt hybride alternativer som kombinerer de tre hovedformene. De mest kjente er YouTube, Twitter og Facebook som alle er gode eksempler på disse tre forskjellige formene innen sosiale medier.

Et definitivt eksempel på videodeling er YouTube. Denne er av medie-sentrisk art som gir muligheten til å dele eksterne linker og det å kunne kommentere videoer umiddelbart.

Et tydelig eksempel på et tekstbasert medie er Twitter. Selv om videoer og bilder kan legges ut på Twitter bruker de aller fleste korte og tekstbaserte «tweets».

Hybride sosiale medier er alle sosiale medier som gir muligheter for opplasting av bilder og videoer, men som ikke har begrensninger innen tekstbasert kommunikasjon. Facebook fyller pent denne stolen.

Hvordan man kan effektivt bruke de tre ulike former innen sosiale medier

Din effektive bruk av det enkelte sosiale mediet vil være basert på hvordan mediet er utformet, samt din kreativitet når du kommuniserer på mediet. Nettstedene YouTube, Twitter og Facebook kan brukes som eksempler.

YouTube – For dette mediet er videodelingsinnholdet det viktigste formålet. Det skulle vise seg å være svært vanskelig å innlemme mye tekstbasert kommunikasjon i dette oppsettet. Du ville være bedre tjent med å lage fengende og relevante videoer eller bilder som fanger stor interesse blant folk som snubler over dem på nettet. Nøkkelen til å bruke nettsteder som dette ville være kommentarfeltet og bruke andre sosiale medier for å diskutere bildene og videoene. I kommentarfeltet under videoer kan du kommunisere direkte med folk på stedet. Hvis du deler dine videoer på andre sosiale medier, som for eksempel Twitter eller Facebook, kan du diskutere dem i større detalj og øke varemerkekjennslapen på tvers av flere plattformer.

Twitter – Dette er primært en tekstbasert kommunikasjonsplattform. Twitter begrenser på tradisjonelt vis at du kan bruke maksimalt 140 tegn pr. innlegg. Innleggene kalles «tweets» på Twitter, og er ment å etterligne bruken av korte tekster i meldingstjenester som SMS. Imidlertid kan også bilder og videoer legges til. Hvis du skulle lage et foto som inneholder en lang og lettleselig melding som en del av bildet ville du enkelt bryte grensen for maks antall tegn. En video som du lager spesielt for å diskutere noe med mye innhold vil selvfølgelig være et enda bedre virkemiddel i din markedsføring på Twitter.

Facebook – Dette er en av de opprinnelige kjempene blant sosiale medier. Det står fortsatt for en stor andel av all sosial kommunikasjon, og her er det fortsatt rom for utvidelse. Facebook gir deg mulighet til å laste opp videoer, bilder, og dele tekst. Tekstbaserte innlegg kan være relativt lange, og videoer kan enten legges til ved å laste opp eller deles via linker.

Sosiale Medier

Hybride nettsteder som Facebook er bra som et grunnlag for å arbeide med flere sosiale medieplattformer, men det bør ikke være det eneste alternativet. Disse nettstedene oppfyller ofte ikke alle brukerenes behover av en eller flere grunner.

For eksempel, er YouTube et mye bedre valg som en plattform for videodeling fordi den er laget spesielt for dette formålet. Du kan søke etter videoer, raskt og enkelt. En video kan lett bli populær i løpet av kort tid, hvis innholdet er interessant nok.

På lik linje, er Twitter en bedre plattform for tekstbasert kommunikasjon fordi det tvinger folk til å være korte i hver enkelt diskusjon. Tegnbegrensningen gjør at brukerne må være mer aktive og skrive gjentatte tweets for å gjennomføre en samtale.

Bruk gjerne Facebook og tilsvarende nettsteder som for eksempel Google+ som et «samlingspunkt» for markedsføringskampanjer. Del det du gjør på Twitter og YouTube på disse samlingspunktene. Du vil nå et bredere publikum og forbedre din generelle tilstedeværelse kraftig på sosiale medier. Så fort flere mennesker får vite om din bedrift og tjenester, vil naturligvis salget øke.

Dette kan være interessant for deg:

Følg oss i sosiale medier

Alle rettigheter reservert © Marktplatz Mittelstand GmbH & Co. KG 1996-2015